Hallonmuffins

2013-10-06 ∞ 12:26:35
 
Muffins är min favorit att baka, enkelt och går att variera i all oändlighet. Jag köpte två muffinsplåtar för ett tag sedan och passade på att prova dem. Resultatet blev höga och fina muffins, precis som jag ville! Använder man inte plåt flyter de gärna ut och blir platta, och även fast det inte påverkar smaken överhuvudtaget så tycker jag att det blev så mycket bättre med plåtarna.
 
Dessa muffins blev ganska kompakta, så därför rekommenderar jag att de görs som minimuffins eller med mindre smet i normalstora formar för att de inte ska bli alltför maffiga.
 
 
125 g smör
2½ dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2½ dl hallon (frysta eller färska)
 
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt sedan ägg och mjölk. Blanda därefter ner alla torra ingredienser. Rulla hallonen i lite mjöl, frysta hallon behöver inte tinas upp innan, och rör eller vispa ner dem i smeten. Jag valde att vispa ner dem för att få en jämnare fördelning och en trevlig färg!
 
Fyll muffinsformar till ungefär 3/4 och grädda i 200 grader i 20-25 minuter.
 

Kommentarer
felicia
2013-10-06 @ 13:31:22
http://feliciaholmgren.blogg.se/

gott :D

Svar: Ja, jättegott!
Kitchen Dreams


Jag besvarar kommentarer i bloggen, så se till att komma tillbaka!
Är tyvärr inte intresserad av reklam, tävlingar, länkbyten etc.

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-postadress: (frivilligt och visas ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback